Autor Wiadomość
widoo
PostWysłany: Sob 23:44, 22 Kwi 2006    Temat postu: Szkoła japońska.

Historia - tradycja - technika- Horiyoshi. Tak w skrócie można zaprezentować to co najlepsze w tej szkole. Kwintesencja kompozycji! Tradycyjne metody wykonania! Piękno stylistyki zawarte w pokoleniowej tradycji! Atrybuty o których względy nie może ubiegać się żaden europejski tatuator. Chyba tylko Maorii mogą konkurować na tym polu.
Od podstaw. Szkoła japońska czerpie nie tylko z religijnych wierzeń - buddyzm przerośnięty historycznie legen
dami i tradycją kulturową, np: jakuza oraz samuraje i gejsze. Wiedza tao, siły witalne yng-yang, mistyczny symbol smoka, feniksa oraz demony, te i inne symbole przeniesione w sztuce ilustracji na skórę są nie tylko ozdobnym akcentem. To wiedza tajemna i rytuał klanów, mnichów oraz monarchów. Tak immanentnej człowiekowi iż niemal nieodzownej. Te i inne rzeczy dla nas Europejczyka pozostaną zawsze w sferze domysłu -
czy to przeszkadza, dokucza? Mi nie. Uważam tatuaż japoński za najbardziej dorosły stylistycznie i kompozycyjnie. Choć czasami zbyt monotematyczny, lecz zdaje się być ponadczasowy. Istotny jest rozmiar gdyż w metodach tradycyjnych raczej nie wykonuje się małych tatuaży. Ogromną uwagę zwraca się na kompozycję i treść wzorów. Nieodłącznym elementem dekoracyjnym są żywioły: woda, wiatr, ogień. Elementy zwierzęce np.: żura
wie, ryby, gęsi, tygrysy, ptaki rajskie. Oraz elementy roślinne : lotos, piwonie, irysy, wiśnie. Bogactwo pejzażu : pagody, posągi drzewa i inne dodatkowe. Oczywiście najważniejszą rzeczą w tatuażu tradycyjnym jest harmonia. Jeśli nawet mamy do czynienia z dynamiczną konstrukcją nigdy artysta nie wykroczy poza obręb konwenansu! Jej podstawą jest stylistyka linii. Zaczerpnięte pewnie od malarzy japońskich, igły naśladują pracę pędzla. Kolory delikatne i pastelowe w naturalnych odcieniach i z dziennym światłem. Raczej gładka faktura i naturalna
dla przedmiotów obserwowanych w świecie rzeczywistym. Bogactwo ornamentyki nigdy nie jest zbyt fantastyczne, raczej zawsze sprowadza się do przemyślnych zabiegów stylistycznych w obrębie tła: woda, wiatr i ogień. Jest to bardzo charakterystyczna cecha tego stylu. Dynamiczne postacie w ruchu zawsze zgrabnie przedstawione przy pomocy wirujących refleksów światła. Często w kontakcie z wodą lub powietrzem. Kocham ten warsztat. Przenikające się plany i przestrzeń wykrojoną jakby mieczem, a potem zawiniętą przez wir który niknie w tle - to kolejny standard tła:
może być woda lub chmury, ten zabieg doskonale komponuje z pierwszym planem, dopracowany i oszczędny w środkach. Tu wystarczy spojrzeć na tatuaż cieniowany. Właśnie w tej okrojonej z farby konstrukcji jawi się sentencja stylu. Mimo to ja wolę kolor. Oczywiście wielu tatuatorów naśladuje ten styl i muszę przyznać że z powodzeniem!

Powered by phpBB © 2001,2002 phpBB Group Boyz theme by Zarron Media 2003